31-08-2019: LAW Trail (Nationaal Park Hoge Kempen, 74.0km)

Datum   za 31/08/19
 Info   LAW Nationaal Park Hoge Kempen
 Plaats   As/Maasmechelen, BE
 Afstand   72.0 km (80 %)
 H.meters   600 m+
 Tempo   7:44 m/km
 Relive

Georganiseerd : unsupport/selfsupport (FKT-style: onderweg enkel water aanvullen).
Verslag: Mark Plessers

Vooraf
Het woord vooraf van deze blog is misschien langer dan het loop-verslag, waarvoor op voorhand mijn excuses.
Zoals in vorige blogs te lezen ben in ondertussen een dikke 2 jaar aan het lopen en trailen. Omdat het me echt goed doet en de langere afstanden me steeds meer aanspreken, zat ik begin dit jaar te kijken naar een eerste 100km. De Dodentocht ... De Dodentocht passeerde de revue, maar de hele hype rond de 50ste editie zorgt er voor dat ik al snel verder keek naar iets anders. De mooie commentaren op de eerste editie van Boslandtrail spraken me veel meer aan, en zodoende was ik begin februari ingeschreven voor de tweede editie van de Boslandtrail. Een honderd-kilometer wandeltocht in de bossen van Hechtel-Eksel, die ook 'gelopen' kan/mag worden. Enige nadeel tov de eerste editie... deze maal vertrekt men om 21u. De 'lopers' zijn dus vooral tijdens de nacht onderweg.
Begin juni dan het trainingsschema met opbouwende kilometers opgesteld, en daarin wou ik ook een langere tocht van een 70-tal kilometer verwerken. Uiteindelijk komt de LAW (Lange afstands wandeling) naar voor, en om verschillende reden:
  • Sinds de inrichting ervan in 2006 interesseerde hij me al (toen als wandeling, op 3d met overnachtingen).
  • De tocht gaat door een mooi stuk van het Nationaal Park Hoge Kempen: Boswegels, heide, vondels, ...
  • Het is vlak bij het ouderlijk huis en dus quasi in de achtertuin van de plaats waar ik ben opgegroeid. 50% van het parcours is mij bekend (of alleszins de gebieden die door de wandeling doorkruisd worden).
  • De mensen van Legends hebben een FKT-pagina voor de Benelux opgericht, en daar had ik hem ook al eens zien passeren, waardoor het vlammetje waar aangewakkerd was.
  • En het feit dat er nog geen FKT gekend is... (ook niet op de wereldwijde FKT-site) zou betekenen dat als 'beloning' mijn naam op in de (onbelangrijke) geschiedenisboekjes van FKT.
  • Om het dan toch een beetje wedstrijd karakter te geven, loop ik met een tracker en vraag ook een live-pagina aan.
De meest voldoeninggevende manier om deze ronde te lopen is wat FKT 'unsupported' noemt. Dat wil zeggen dat je alles van het begin meeneemt in de rugzak en onderweg enkel water bijvult. (Er is wel discussie of water aanvullen in publiek toegankelijk plaatsen onder support valt of niet, maar in bebouwde gebieden kan je moeilijk bronwater vinden).
Omdat de mensen van de Legends Trails ook een FKT-pagina voor de Benelux hebben opgezet, en je hun trackers kan huren, deed ik meteen ook beroep op hun diensten. Zo konden familie en vrieden mij volgen, had ik een backup voor het geval mijn GSM het liet afweten, en is de poging meteen 'onafhankelijk' gevalideerd. Vermits er geen tijd gekend is, is elke tijd dit ik loop goed om als FKT in aanmerking te komen. Mooie bonus.
Alleen lopen is niet ondoenbaar, maar mentaal een stukje moeilijker. Een zoektocht in de loopclub zorgde ervoor dat Stefan zich ook wel kon vinden in een trainingsloopje. Vorig jaar lopen we in oktober beiden onze eerste marathon (Gent). We finishen met 1 minuut verschil, en hebben dus min of meer hetzelfde looptempo. Stefan heeft ondertussen wel al twee 100-km gelopen (Nacht van Vlaanderen en Dodentocht -- de laatste in iets meer dan 13u).
Het parcours wordt vastgelegd met vertrekpunt aan de poort van As-station (minder dan 1 km van mijn ouderlijk huis). Van hieruit afdalen naar de Maasvallei (Eisden station en Mechelse heide). Via de flanken van het Kempisch Plateau lopen we dan zuidwaarts naar Lanaken (Poort Pietersheim) en zo verder naar Zutendaal (Lietenberg), Genk (Kattevenne) en terug naar As. Om 'unsupported' te lopen zouden we water bijvullen aan publieke toiletten. Het idee is om 6u 's morgens te vertrekken. Hierdoor is de eerste mogelijk stop nabij Mechelse Heide nog niet geopend (8u) en moeten we dus tot aan Pietersheim geraken (36km, toiletten beschikbaar aan de kinderboerderij). Daarna 16km tot Lietenberg (bezoekerscentrum) en tot slot 20km tot de finish (met een reserve mogelijkheid bij Kattevenne). We schatten dat een tijd van een 9-tal uur mogelijk moet zijn.
Alles klaar dus voor een loopje op 25/8, gecombineerd met een familiebezoek. En dan begint in augustus de 'perfecte' voorbereiding af te brokkelen. Na terugkeer uit vakantie merk ik op de pagina's van FKT dat Bjorn de LAW heeft opgeladen en het loopje gedaan heeft bij 28°C in een tijd van 9u04. Geen drama, maar zorgt er voor dat we nog meer voor onze vooropgestelde tijd 'moeten' gaan. (Niets moet, maar als je denkt dat het mogelijk is, gaan we het wel proberen).
Naarmate 25 augustus nadert, beginnen de weersvoorspellingen tegen te werken. Leuk voor de vakantie, maar een hele week 30° is geen goed weer om te lopen. We besluiten de loop een week te verplaatsen naar 31 augustus... 22° is doenbaarder... Maar als het volgende weekend dichter bij komt, stijgt de temperatuur dag per dag... Uiteindelijk is de voorspelling opnieuw 31°C. Toch gaan we er voor.

Ruwe planning:
- 37 km aan 6:30 = 4u + 20 minuten pauze
- 37 km aan 7:00 = 4u20 + 10 minuten pauze
- Dan hebben we een 15 minuten marge op de tijd...

4u15 - Heenrit
Heenrit - Stefan komt me oppikken. Ik heb ondertussen mijn rugzakje klaar met de nodige energie-voorraden en 2.5l aan water. Evenals de tracker, zonnecreme, knieverband, ... We hebben anderhalf uur nodig om naar het startpunt te rijden. Tijd genoeg om het laatste ontbijt binnen de spelen en wat te vertellen over onze beginjaren van het lopen. Om 5u40 zijn we op de parking. Mooi op tijd voor het geplande vertrekuur van 6u. Materiaalcheck, GPS-check, tracker-check, koplamp-check en we kunnen vertrekken. De schemering komt ze wel door, maar in het bos is het toch nodig om met een koplamp te lopen voor zo'n 40 minuten.

6u00 - Start
Start - Hoewel ik de week ervoor het begin al eens had afgelopen, moeten we toch zoeken naar de pijltjes met de berenklauw. Op de palen zijn de pijlen van de LAW de enige die niet reflecterend zijn. Maar na de eerste twee afslagen op een singletrack komen we op iets bredere paden en lopen we aan een rustig tempo de zon tegemoet. De eerste zeven kilometers zijn vlak zigzaggend onder de hoogspanningsleiding door. Het enige hoogtepuntje is de passage aan het Rouwmortelven, met een eerste heide-veld.

6u45 - 7km
7km - En dan begint het plezier. Rechtsaf en een singletrack naar beneden. Slingeren tussen de bomen en links en rechts worden de hellingen als maar hoger. Via kleine bospaadjes komen we dan aan onze eerste klim. Een trappenpartij naar boven, die vrij snel gevolgd wordt door een afdaling naar de expresweg (N78). Hier steken we de weg over en gaat het richting de terrils van Connecterra. Deze ken ik van de Terhills trail in december, maar gelukkig blijft de LAW weg van de eigenlijke terrils. Na nog een paar keer op en af te gaan, komen we uiteindelijk aan de fietsbrug over de Weg-naar-As en de toegangspoort van de Mechelse Heide.

8u00 - 19km
19km - Hier nemen we enkele foto's en vervolgen meteen onze weg. De LAW doorkruist niet het grootste heidegebied (dat ligt aan de andere kant van de voormalige zandgroeve), maar ook aan deze kant liggen mooie stukjes van de heidegronden. Na de passage onder de autostrade door en een lusje rond de Kikmolen. Hier gaat het langs het Koninklijk Domein Opgrimbi (dat onopvallend tussen de bossen ligt) en zo verder naar de Daalbroekstraat. Van hier is het nog 4km tot aan onze eerste rustplaats. Oftewel 2x 13 minuten...

9u48 - 36 km
36 km - Om 9u48 kondigt de poort van Pietersheim zich aan met een muur van gestapelde Maas-stenen. Het pad loopt verder langs de muur, maar wij hadden afgesproken om ons aan de toiletten van de kinderboerderij toch even te verfrissen. Dumpen van afval, aanvullen van water, toiletbezoek, wisselen van kousen neemt uiteindelijk 20 minuten in beslag. Daarmee liggen we nog altijd een 10-tal minuten voor op ons schema voor 9u, maar het zwaarste (weer) moet natuurlijk wel nog komen.

10u10 - 36 km
36 km - Nog even een foto aan het informatie-bord en dan zijn we weer op weg. 16km tot aan het blote-voeten-pad. Meteen na Pietersheim volgen enkele passages over vlottors. In de winter zullen deze wel nodig zijn, maar nu is het soms makkelijker om naast de balkjes te lopen. Na een lus rond het ZOL Ziekenhuis duiken we weer de bosjes in en loopt het pad constant vlas plat omhoog tot voorbij kilometer 40. Buiten de steilere stukjes, kunnen we toch het tempo aanhouden van net onder 7:00/km. Mogelijk door het lange stilzitten heb ik krampen. Een keer of drie stop ik om te stretchen, en tegelijk neem ik om de 5 minuten sipjes van de drankbuisjes. Uiteindelijk lukt het wel om de krampen weg te krijgen en opnieuw langdurign in looppas te blijven.

11u15 - 45 km
45 km - Het pad blijft kronkelen tussen de bomen door, en soms hebben we de indruk dat we in cirkels lopen, maar volgens de GPS zijn we wel degelijk het pad nog aan het volgen. Rond kilometer 50 zijn er iets meer asfaltwegen... makkelijker om te lopen, maar de warmte laat zich ook meer voelen... Nog 2.5km tot aan het bezoekerscentrum van het blote-voeten-pad. 51.5km afgelegd in 6u05. Mijn snelste 50km ooit.

12u05 - 52 km
52 km - Ook hier zoeken we even de toiletten op om softflasks aan te vullen, en nog enkele gels vanuit de achterzak naar voor te halen. En 5 minuten later zijn we al weer op pad. Ondertussen is het middaguur gepasseerd en de warmte van de dag begint voelbaar te worden. Ik probeer op mijn ademhaling en waterinname te letten, maar beetje bij beetje voel ik de warmte op mijn ademhaling slaan. Vergelijkbaar als bij de OHM-Trail... Bij het oversteken van de Molenblookstraat kan ik Stefan overhalen om alleen verder te lopen met de tracker. Hij ziet het eerst niet zitten om mij achter te laten, maar vermits ik weet dat eenmaal dit opkomt, ik sowieso het einde niet haal (zelfs niet met extra rust), zeg ik dat hij moet proberen om de FKT op zijn naam te zetten. In deze weersomstandigheden is hij gewoonweg sterker dan mij, dus zeg ik dat dit het beste is. Ik geef hem de tracker mee en heb voor mezelf voorgenomen om tot aan de cafetaria van Kattevennen te wandelen. Nog een zevental kilometer voor de boeg. Tot het einde wandelen zou kunnen, maar brengt niets bij aan de training. En nog 4u wandelen is teveel van het goede.

13u00 - 57.6 km
57.6 km - Aan de vijvers van Papendaal kan ik een lusje afsnijden, en als ik op de tracker kijk zie ik dat ik terug voor Stefan stap. Bij de afslag op de Beverstseweg haalt hij me weer in, en kan ik nog net roepen dat het pad terug de bossen in duikt. Ik laat hem ook weten dat ik ondertussen mijn moeder heb gevraagd om mij op te halen aan Kattevennen, en dat ik hem dus aan het eindpunt zal zien.

14u20 - 69 km
69 km - Als ik bij mijn moeder thuis op de tracker-website kijk, zie ik dat Stefan 1 km achter ligt op Bjorn. Hij heeft nog 40 minuten voor 5.5 km. Normaal gezien haalbaar, maar achteraf blijkt dat Stefan ook een klopje van de hamer heeft gekregen.

15u12 - 74.0 km
74.0 km - Uiteindelijk legt hij de volledig afstand van 74 km af in een mooie tijd van 9u12. Jammer genoeg 8 minuutjes te traag om in de 'geschiedenisboekjes' van de FKT te komen, maar het was een leuke dag met ons twee. De ervaring van een hele dag 'unsupported' onderweg te zijn. Persoonlijke verhalen, stiltes, ... bos, zand, heide, ... dichtbegroeide singletracks, en vergezichten op de rand van het Kempens Plateau. Anders maar minstens even mooi als de Ardennen...
En tot slot was het een goede training voor onze volgende doelen. Voor mij is dat de 100km van Boslandtrail binnen 3 weken.