8-12-2019: Trail de la Soupe (La Roche en Ardenne, 45.0km)

Datum   zo 8/12/19

Georganiseerd door Sport Events
Verslag: Mark Plessers

Vooraf
Ik heb lang getwijfeld of ik deze wel mee zou doen. Na de 100km en de werken als parcoursverantwoordelijke voor Marathon van Gent ben ik iets te voortvarend terug beginnen lopen. Met een lichte enkelblessure die na elk loopje opspeelt. Het feit dat we met 7 mensen van de Club 365 zouden meedoen, heeft de balans uiteindelijk laten doorslaan. Maar het zou sowieso een 'geniet'-loopje worden. De regen van de afgelopen week zal het parcours immers behoorlijk vettig hebben gemaakt, en de voorspelde regen voor de dag zelf zal ook niet helpen...

4u00 - Heenrit
Heenrit - We rijden 's morgens met twee wagens Stefan neemt Pien en Wouter mee. Ik pik om 4u00 Nasar en Maarten in Gent. Op de carpool-parking van Wetteren stapt ook Jonathan in de wagen. Met ons vieren rijden we richting La Roche en Ardenne. Iets na zes staan we aan de sporthal (waar de douches zijn), en wandelen we terug naar het centrum om onze borstnummers op te halen. Nasar is meegereden, maar zal de 20km lopen.

7u00 - Start
Start - De start is blijkbaar aan de achterkant van de tent? Dus wurmen we ons met z'n allen naar een klein pleintje voor de startboog. 5-4-3-2-1 en weg zijn we. Ik loop met Stefan de hellende straat omhoog. De eerste 2.5km klimmen meteen 240 meter hoger. Omdat we denken dat de vier anderen voor ons lopen, houden we er een stevig tempo op na. Na de afdaling zijn we terug in de buurt van het stadje, maar net ervoor draaien we links omhoog voor de tweede helling van een goede 100m. Voor mij gaat het te snel, en ik laat me langzaam uitzakken. Op een uitzichtpunt neem ik de tijd om mijn regenjas uit te doen, en een foto te maken van La Roche. Op dat moment komt Maarten bij mij... ben ik dus voor niets zo snel gestart...

8u00 - 7.5 km
7.5 km - Na de tweede afdaling komen we terug beneden aan de Ourthe. Maar heel lang duurt dit niet, want via Val de Pierreux klimmen we in twee etapes weer naar het plateau (170m totaal). Ondertussen heeft de zon de duisternis wel verdreven. Via een breder (dalend) bospad rekt de groep wat uit elkaar... Uiteindelijk eindigen weer bij de Ourthe, vlak bij de bevoorrading in Maboge. Maar wel eerst nog een lusje van 3 kilometer afmalen. Eerst langs een beekje, en dus behoorlijk drassig. Hier lukt het niet meer om de voeten droog te houden. Daarna nog over een venijnig klein heuveltje.

9u10 - 15.1 km
15.1 km - Iets meer dan twee uur op de teller. Eén-derde van de afstand. En de eerste bevoorrading. Hier pikken we Stefan terug op. Aan de bevoorrading staat Ann Baert. Als ze niet zelf aan het lopen is, verzorgt ze de bevoorrading voor de andere lopers... top. Na 5 minuten rust kunnen we met ons zessen de Ourthe oversteken en ... hoe kan het anders, klimmen we aan de andere kant weer omhoog? Weerom 150 stijgen, maar deze maal in de regen...

9u50 - 19.1 km
19.1 km - Na de afdaling lopen we letterlijk voor 1km naast de Ourthe. In de zin van 1m van het water, kruipend tussen omgevallen bomen. Ook de vele stenen die op het pad liggen, zorgen er voor dat van lopen niet echt sprake is. Mijn enkel begint op te spelen, en ik laat de anderen langzaam gaan. Op de plaats waar we uit de vallei klimmen, moet dit via een touw gebeuren. Zorgt voor mooie foto's en ook dat ik nog even kan aanpikken. Maar eenmaal boven, laat de de groep definitief gaan. Ik wil mijn (herstellende) enkel niet opnieuw overbelasten.

10u30 - 22.3 km
22.3 km - Weer afgedaald tot aan de Ourthe. Deze maal voor ruim 1,5km. Genieten van de herfst-omgeving, van kayakers op het water, en vooral goed uitkijken naar steen en boomwortels op het pad. Na het oversteken van de N483 volgt een steile afdaling naar de dam van Nisramont.

11u05 - 25.5 km
25.5 km - Via de trapjes en poortjes op de dam gaat het aan de overkant opnieuw omhoog. Eenmaal boven volgt het pad een smalle richel met trapjes en leuningen. Rechts ligt het stuwmeer, links de uitloop van de Ourthe. Na het technische stuk volgt een breder pad doorheen het bos. Maar echt snelheid maken lukt me niet. Door het ontlasten van de enkel, begint mijn knie op te spelen. Maar dat probleem kennen we al van vroeger, dus stop ik even om de brace aan te doen. Als ik op de GPS kijk, zit ik ook dat het pad anders loopt dan op de GPX aangeduid... hopelijk is het dan ook korter dan de 48km die op de GPS stonden...

11u35 - 28.0 km
28.0 km - Na een licht dalend pad, volgt een steile klim. Boven aan de klim loopt het pad tussen de schrikdraad van weiden door. Maar met de bijkomende moeilijkheid dat het pad één modderpartij is. Uit veiligheid blijf ik hier wandelen, ik wil niet in de draad belanden. Achter mijn hoor ik nog een koppel de helling oplopen... ik ben alvast niet de laatste.

12u10 - 30.7 km
30.7 km - Via de kapel van Ollomont komen we aan de tweede bevoorrading. Deze wordt bemand door bekenden van op 'Another one bytes the dust'. Hier neem ik de tijd om water aan te vullen, en ook wat versnaperingen binnen te spelen. Ik lig een klein kwartier achter op de loopmaatjes van de Club, maar door minder lang in de post te blijven kan ik dit al meteen inperken tot 10 minuten. Na de pauze lukt het me om even een tempo van 9km/u aan te houden. Zowel knie als enkel doen minder pijn... ofwel is het omdat alles evenveel pijn doet...

12u20 - 32.1 km
32.1 km - Maar de pret is van korte duur. Plots gaat het pad recht naar benenden richting Ourthe, tussen de struiken door en met nul grip vanwege de modder. Dit moet zowat mijn traagste afdaling ooit zijn... en helaas, als we beneden zijn, is het meteen erna rechtsaf... omhoog. Daarna blijft het pad een beetje op en neer gaan doorheen het bos. Een paar maal kijk ik op mijn GPS om in te schatten waar ik ben, en wat er nog komt... Nog 12 kilometer, in iets meer dan 2uur... zal niet evident zijn om die tijdslimiet te halen.

13u00 - 35.0 km
35.0 km - Het pad maakt hier een lus van 2km langs een meander van de Ourthe. Op de GPS heb ik al lang gezien dat ik hier via een padje van 50m, heel dit stuk kan afsnijden. Dat zou me wel helpen om op tijd binnen te geraken. Ik probeer in te schatten of de andere Clubleden al voorbij de lus zijn, maar ik kan het niet inschatten. De gedachten duren echter niet lang. Liever te laat binnen, dan het parcours afsnijden. In de lus probeer ik te zien of ik nog mensen zie aan de 'andere' kant... maar er is niemand... ondertussen loop ik al zo'n 15 kilometer alleen... zalig (denk ik).

13u30 - 38.0 km
38.0 km - Na een afdaling, volgt een lang vals plat stuk op een breede woudweg. Maar lopen zit er niet meer in. Ik schakel in wandelmode... het lukt me toch om hier 6 km/u te stappen. Na het oversteken van de N860 is het nog één klimmetje tot aan de deerde bevoorrading (is dezelfde post als de eerste).

13u55 - 40.5 km
40.5 km - De bevoorrading. Tijd om cola bij te tanken, en het noodrantsoen aan gummy-beertjes aan te spreken. Er volgt nog één klim (mur de Maboge), en een lange afdaling naar La Roche. 6 kilometer op 1u... zal heel nipt zijn... maar we gaan ons niet laten kennen... Als ik aan de post vertrek, zeggen ze mij dat de anderen minder dan 1 minuut voor mijn aankomst hier vertrokken waren... hadden ze dat meteen gezegd, dan had ik de stop misschien in zijn geheel overgeslaan... Nu lig ik 4 minuten achter... weinig kans dat ik dat nog inhaal...

14u17 - 41.7 km
41.7 km - Boven aan de muur (170m stijgen aan gemiddeld 20%, max 40%), heb ik alvast 2 lopers ingehaald. Op het plateau hebben wind en regen vrij spel om de deelnemers te geselen. Dat kan er ook nog wel bij. Afwisselend lopen en wandelen bereik ik uiteindelijk La Roche, nog even door de straatjes met kerstversieringen en dan is daar de bevrijdende finish-boog. Welgeteld 5 minuten over op de tijdlimiet... en 8 minuten na Pien, Wouter en Stefan... OEF...

Slot
Vermits dit de trail de la Soupe is, wordt ons een buffet van 5 verschillende soepen aangeboden. Bij deze weersomstandigheden het perfecte recept om een trail af te sluiten. Een warme douche in de sporthal doet nog meer deugd. Daarna is het tijd om de lange weg naar Gent terug aan te vatten...