04-08-2018: Pitztal Glacier Trail (44km)

Datum   za 04/08/18
 Info   Pitztal (Mandarfen, AUT)
 Afstand   44 km

Foto: Sportograf
Uitslag: my.race

Inleiding
Het hoe en waarom ik hier aan de start van de Pitztal Alpine Glacier Trail (PAGT-P42G) sta, om een trail van meer dan 44 km en bijna 3000 hm te lopen, kan je terugvinden op de hoofdpagina van mijn blog. Maar in het kort: het verbeteren van de conditie door middel van looptrainingen stond exact een jaar geleden op punt om van 5 km naar 10 km te gaan. En dat mondt nu uit in een gezinsvakantie die afgestemd is op deze trail... Lopen is inderdaad verslavend...

Vr 03/08 - Aanmelden
Aanmelden - Het event in Pitztal start al op donderdag met georganiseerde uitstapjes rond de Rifflsee, symposiums en activiteiten in kids- en supporters-programma's. Het belangrijkste is echter om op vrijdagnamiddag je borstnummer af te halen, onder controle van de 'mandatory equipment list'. Deze lijst is voor de afstanden met gletsjeroversteek (P100, P85 en P42G) niet gering. Ondanks de mooie voorspellingen zijn we verplicht om te anticiperen op plotse weersveranderingen. Moeten dus in de rugzak: emergency kit, long shirt and trousers, waterproof jacket and trousers, warm gloves and hat, head and back lamp, snowline spikes... Deze items worden gecontroleerd bij nummerbedeling en nog eens voor de start!
Op het event-terrein zijn er ook food-trucks en standjes met sportmateriaal... Die foodtrucks komen wel van pas, want het avondmaal van het hotel (gala-diner van zeven gangen) ga ik overslaan... ik zie het echt niet zitten om van 19u tot 21u aan de eettafel te zitten. Ik eet dus na de briefing (18u30) nog iets bij één van de food-trucks, en om 20u30 kruip ik onder de lakens... Al het trail-materiaal ligt klaar op de badkamer van de hotelkamer, zodat ik midden in de nacht vrouw en kinderen niet moet wakker maken voor mijn vertrek...

3u00 - Wake-up
Wake-up - De gezinsvakantie hadden we geboekt in Hotel Wildspitze. Vlak tegenover het event-terrein. Wel zo makkelijk om 's morgens op te staan en buiten te wandelen naar het voorziene atleten-ontbijt in de Pitztaler Alm. Ik had het alarm iets vroeger gezet, zodat ik om 3u30 ook de start van P85/P100 kon meemaken. Een kleine 170 lopers nemen een nachtelijke start. De supermensen op dit event... Na het ontbijt is het nog een klein uur tot de start. Bij het inchecken in het startvak wordt nog eens de rugzak gecontroleerd op de aanwezigheid van alle vereiste voorwerpen (vooral regenjas en spikes). Ondertussen kan je de lampjes van de eerste lopers over de helling zien omhoog kruipen...

5u00 - Start
Start - Bij verrassing is ook mijn vrouw op dit ontiegelijk vroege uur naar buiten gekomen om mij uit te zwaaien. Zo gaat het laatste kwartier voor de start snel voorbij... en het levert nog wat extra foto's op. Enkele seconden na 5u worden op de noten van 'Final Countdown' nog eens 250 lopers richting Mittagskogel gestuurd. Ik ken mijn plaats ondertussen in dit soort trails en vertrek bij de 10 laatsten. De eerste twee kilometers zijn nog vrij vlak. De mensen die hier al op de glooiingen beginnen wandelen haal ik alvast in. Uiteindelijk duiken we aan het dalstation van de Gletsjerexpress het bos is, en kan de klim beginnen. 1300m stijgen in 5.5km... Ik schat dat ik een 40-tal lopers achter mij heb...

5u45 - Licht
Licht - Na een drietal kwartier zitten we boven de boomgrens, en kan meteen ook de lamp uit, want het schemerlicht van de ochtend is hier meer dan voldoende om te lopen. Intussen zijn we 350m gestegen. Je kan op de bergflank zien dat er zich groepjes vormen. De 'loopster' voor mij heeft ook een gaatje laten vallen, maar ik heb geen behoefte om haar in te halen. Als ze dan toch aan de kant gaat staan, kan ik wel het tempo aanhouden zonder al te veel te verliezen op de voorgaande groep. De lichte druk van de achtervolgers duwt me voort. Ik moet alleen zorgen dat ik nu nog niet mijn motor opblaas. Martina en Martin lopen vlak achter mij... ik zal ze nog vele malen terugzien in de loop van de dag...

6u45 - Klim
Klim - Ongeveer een uur later (6.0km ver en op 2600m) draait het pad links op. In de volgende 1.5km wordt er 450m overwonnen. Hier ga ik even aan de kant om wat foto's te maken en een energie-reep op te diepen. Het is letterlijk naar boven klauteren, maar ik kan niet meer aanklampen aan de staart van 'ons' groepje. Ik ga doseren en ook de focus (reserve) houden om geen losse stenen naar beneden te laten donderen.

7u45 - 3050m
3050m - De eerste klim zit erop. 1300m gestegen in 2.5u. Boven staat er een marshall die alle nummers afvinkt. Nu is het een 200m dalen naar de bevoorrading aan het bergstation van de GlacierExpress.

8u00 - Bevoorrading
Bevoorrading - Even zorgen dat je via de timing-mat de bevoorradingstafel nadert, en dan kunnen we kiezen uit de gebruikelijke traildranken en versnaperingen. Het is heel rustig aan de bevoorrading. De eerste bergtrein rijdt pas om 9u naar boven, dus buiten de paar traillopers die aan de post staan is het hier doodstil. Geen enkele 'toerist'. Een heel andere ervaring dan enkele dagen geleden toen we hier een bezoek met de gids aan de gletsjer brachten. Het voordeel van dat eerdere bezoek is wel dat ik het traject tot aan de gletsjer al ken... 150m dalen over 2-tal kilometer. PS. Achteraf heb ik me pas afgevraagd hoe de mensen van de bevoorrading boven zijn geraakt. Vermoedelijk al van de avond ervoor?

8u15 - Gletsjer crossing
Gletsjer crossing - Het hoogtepunt van de dag, en de reden waarom ik de P42G loop in plaats van de P26: de gletsjer crossing. Hier moeten we de snowspikes aantrekken. Rugzak af, spikes eruit, om de schoenen heen trekken, en rugzak terug aan... ondanks de oefening thuis heb ik één kant met de pinnen naar boven aan... dat zal niet lukken. Maar dan kan ik toch het ijs op... een unieke ervaring (bij het lopen... bij bergwandelingen had ik hier al meer ervaring mee). Aan het begin van de gletsjeroversteek moeten we over een brede crevasse springen. Twee bergredders staan hier op post om problemen te voorkomen. Nog een extra pluim voor de organisatie en de hulpverleners. Maar dan kan het genieten echt beginnen. Traillopen op een gletsjer... veel unieker kan het niet worden. Ondertussen steek ik Martina en Martin voorbij... en worden er eindeloos foto's en video's genomen... Maar 800m verder is de pret al gedaan, en gaan de spikes terug in de rugzak en moeten we de morene beklimmen (130hm) richting Braunschweigerhut.

8u45 - Braunschweigerhut
Braunschweigerhut - De korte klim is voorbij. Vanaf hier is het 1000m dalen naar de aankomstzone. Er zitten behoorlijk steile en technische stukken in, maar met mijn ervaring van het bergwandelen lukt het me toch om een aantal mensen in te halen. Net voor mij valt een loper met zijn kin op een rots. Een lelijke wonde aan de binnenkant van zijn lip, maar voor de rest ziet alles er OK uit. Dat had veel erger kunnen zijn. Iets voor 10u lopen we met een groepje van acht mensen de laatste twee kilometers door de vallei (hetzelfde stukje als bij de start). De cut-off time van 10u30 is alvast geen probleem... Eerste doel bereikt, hoewel ik 30 min achter ben op de geschatte tijd van 9u a 9u30. Hierdoor begonnen de supporters zich al ongerust te maken. Want niet alleen vrouw en kinderen supporteren. Blijkbaar zijn er ook enkele Vlaamse hotelgasten die met interesse de wedstrijd volgen. Ik stel mijn eindtijd van 16u a 17u, meteen bij naar 17u a 18u. Dus hopelijk net binnen de tijdslimiet.

10u10 - Bevoorrading
Bevoorrading - In de aankomstzone kunnen we rustig de tijd nemen om ons voor te bereiden op de tweede lus. Alle afstanden zijn ondertussen onderweg naar de Rifflsee (P15 vertrok om 9u15). Ondertussen komt ook de eerste loper van de P100 toe. Hij heeft de twee P42G-lussen erop zitten (in 6.5u) en begint nu aan zijn volgende lus naar Kraunergrathut. Wauw...
Ik kan mijn volgende lus mentaal zeker aan... want 6 dagen geleden heb ik deze lus ter verkenning al gelopen. Dus: Snowspikes achterlaten, shirt met lange mouwen uit, zonnecrème smeren, iets eten. 500ml fles aanvullen (De 1.5l zal het nog wel volhouden tot aan de Sunne Alm). Nog even controleren dat Veerle met de lift naar boven gaat... want ik wil daar wel de stokken achterlaten... en dan zijn we weg voor een klim van zo'n 550m (in 3km).

11u05 - Rifflsee klim
Rifflsee klim - Ongeveer een uur aan het klimmen. Verschillende mensen halen me in. Lopers van de P42G (zoals Martina en Martin), maar ook lopers van de P42R die deze klim voor een tweede keer omhoog moeten. Ik klim mijn tempo zonder forceren. Er volgt na de klim immers nog een hele lus naar de Plodersee en Taschachhaus.

11u45 - Sunna Alm
Sunna Alm - Veerle staat me iets voor de bevoorrading al op te wachten, en loopt met het fototoestel in de hand mee tot aan de Sunna Alm. In afstand zit de helft van de tocht er op, maar gelukkig hebben we al 75% van de hoogtemeters achter de kiezen. Ik geef de stokken aan Veerle. Er zitten in het vervolg slechte twee korte steile hellingen. De andere hellingen zijn langzaam oplopend. Het is wel 14 km tot aan de volgende bevoorrading en de middagzon schijnt pal op deze bergflank. Dus alle waterzakken worden gevuld (0.5l water en 1.5 liter met suikers). De overbodige ballast van papiertjes gaan in de vuilbak... en ik ben klaar voor het vervolg. Vorige week had ik hier ongeveer 4,5u voor nodig.

12u05 - Naar Plodersee
Naar Plodersee - Eerst op een breed pad afdalen tot aan het Rifflsee, maar na de brug splitsen we af van de 15-lus en volgen een lange klim over de Offenbacher Hohenweg. Het lijkt er op dat er nog meer stenen (morene-gebied) op het pad liggen dan tijdens mijn verkenningstocht, maar dat zal eerder met de vermoeidheid te maken hebben. Met moeite slaag ik erin om stukjes te lopen... dan schakel ik maar over op een snelwandeltempo.

13u26 - Fuldauerhohenweg
Fuldauerhohenweg - Na de klim en een relatief vlakker stuk langs de Plodersee gaat het iets steiler naar beneden naar een punt waar het pad terug samen komt met de lus van 15km. Hierna is het algemeen in licht stijgende lijn richting Taschachhaus. Maar opnieuw voelt het aantal stenen op het pad een stuk lastiger dan vorige week. Ik blijf dus in wandeltempo gaan. Aan het punt waar de 15km terug naar de rivier daalt, haal ik nog 2 mensen in van de P42G, maar voor de rest lijkt het wel of ik hier helemaal alleen loopt, met in de zichtbare minuten voor en achter mij niemand in beeld. Elk half uur werk ik een gel of energie-reep binnen.

15u00 - Laatste klim
Laatste klim - Vlak voor de hut is er een korte steile klim (met kabels voor extra houvast). Bovenaan staan twee mensen van de Berg-rettung. Ook zij houden de nummers bij van elke loper. Eén van de twee blijkt in Gent geboren te zijn. Even in het Nederlands worden aangesproken is een leuke verrassing en kikkert de moraal weer op... of is het omdat het vanaf nu hoofdzakelijk naar beneden gaat?

15u40 - Taschachhaus
Taschachhaus - De hut is bereikt, nu echt enkel dalen tot de finish. Dus niet veel extra energie meer nodig. Snel een slok cola en ik ben op 15 seconden weer weg... Ondanks de dikke benen lukt het toch om de concentratie te bewaren en zelfs het steile stuk van de afdaling kan ik nog vlot en soepel nemen. Het afdaal-gevoel van de bergwandelingen van 25 jaar geleden zit er nog altijd in. De grootste voldoening voor het stijgen is het uitzicht op de top. De tweede voldoening als je als een berggeit van steen tot steen springend een quasi onmogelijk pad in snelle pas kan afdalen... blijft kicken...

16u10 - Laatste loodjes
Laatste loodjes - Ik bereik het bredere gravelpad. Nog een dikke 7 km tot de finish. Ondertussen zie ik ook weer mensen voor mij lopen... Het pad loopt soms licht omhoog, dan schakel ik weer in wandelmode... maar het lukt toch nog om de meeste stukken in lichte looppas te nemen. Ik haal nog een 5-tal mensen in, waaronder ook weer Martina en Martin. Zij zullen uiteindelijk 2 minuten na mij finishen.

17u00 - Finish
Finish - De laatste honderden meters van elke loper worden via het grote scherm geprojecteerd. Gelukkig zijn deze in dalende lijn, zodat het toch lijkt alsof we de wedstrijd echt uitlopen. 44 km (of 48 km volgens Strava) zonder val... en dan trap ik 2m voor de finish op de voet iemand en ga half struikelend over de lijn. De reflexen zijn net voldoende om mij recht te houden maar het is een vreemd zicht op de finish-foto... Kort na mij komen ook Martina en Martin binnen, en even later Hans-Peter (die ook in het groepje na lus 1 liep) en daarna ook Astrid. Opvallend dat de mensen die 8u geleden in elkaars buurt liepen nu ook binnen de 20 minuten aankomen...
Even uitblazen op het middenplein... ondertussen komt de eerste loper van de P100 langs, voordat hij aan zijn laatste lus van 15km begint. Dat zijn straffe mannen. Voor mij is het tijd voor een goede (verkoelende) douche in het hotel... en een uitgebreide avondmaaltijd...

20u30 - P100
P100 - Na het avondeten, loop ik terug naar het terrein en hoor opnieuw de tonen van 'Final Countdown'. En jawel nummer 1 van de P100 (Gerald Fister) komt net binnen in 17u06. En nog straffer... 4 minuten later is nummer 2 er ook (Florian Probst). En om 21u is nummer 3 (Cedric Golea) ook binnen. Er wordt zelfs nog een kleine prijsuitreiking gehouden (de officiële is op zondag om 11u).

Achteraf
In eerste instantie was ik teleurgesteld in het feit dat ik minder had kunnen lopen dan verwacht... maar als je ziet dat op de P100 slechts 10 lopers van de 97 vertrekkers de finish bereiken, dan komt het besef dat dit echt wel een zware en vooral zeer technische trail is. Als de pijn in de knieën dan ook nog wegebt, komt ook weer mijn loopspreuk bovendrijven die ik al heel het jaar hanteer... Trails zijn een doorgedreven (berg)wandeling met dat beetje extra (zoals de mooie natuur en af en toe een snelle afdaling), en waarbij je op één dag een afstand aflegt waar je anders drie dagen voor nodig hebt...

Uitslag PAGT18-P42G:
Uitslag
Plaats 129 op 136 mannen die binnen de vooropgestelde 13u zijn gefinished.
Inclusief de vrouwen: plaats 157 op 168 lopers binnen tijd (247 starters).